Chondrus crispus

Powrót na stronę główną OCEAN 21

Chrząstnica (Chondrus) to rodzaj glonów z gromady krasnorostów, zamieszkującą północną część Oceanu Atlantyckiego. Jego irlandzkie imię Carragaheen, znaczy „mech skały”. Jest widoczny tylko podczas maksymalnych przypływów. Crispus Chondrus jest niską krzaczastą rośliną z rozmaitością form i zabarwia się, od ciemnej czerwieni, brązowy – czerwony, purpurowy zielony i brązowawy, żółty do białawy, żółty w silnym świetle słonecznym. W Nowej Szkocji  rośnie na skałach, w basenach morskich.

W medycynie XIX wieku  Chondrus był używany jako podstawa recept!
W XIX wiekupodczas całkowitego nieurodzaju ziemniaka, Chondrus uratował ludność Brytanii przed głodem.
Już w 1898 wywar irlandzkiego mchu z wodą, jako bardzo pożywny był używany na dworze królewskim w Anglii, jako środek w chronicznych stanach zapalnych dróg oddechowych, w biegunce i czerwoncew krzywicy, powiększonym gruczole prostaty, w stanach zapalnych nerek i pęcherza.

Carragaheen był używany przez wieki jako środek zmiękczający i uspokajający. Ostatnie badania potwierdziły, że  ma głównie własności przeciwzapalne zwłaszcza dróg oddechowych i układu moczowego. Badania nad Irish Moss wskazują, że jest to potężnyin vitro inhibitor wirusa simplxopryszczki (HSV), ludzkiegocytomegalowirusapęcherzykowego wirusa zapalenia jamy ustnej, zapalenia wątroby (HBV i HCV),wirusy brodawczaka człowieka (HPV) i wirusa Sindbis. Kliniczne próby udowadniają, że Irish Moss zapobiega seksualnej transmisji HIV.

Kiedy zastosowany zostanie albo w pochwie albo odbytnicy, może zmniejszyć transmisję tych chorób. Irlandzki sam Irish Moss jest na liście FDA ogólnie rozpoznany jako bezpieczny produkt do aplikacji, jak również dla konsumpcji.

Badania nad „Mchem skały” potwierdzają , że zmniejsza on ilość soku żołądkowego. Stosowany w niestrawnościpodczas nieżytu żołądka, w owrzodzeniach żołądka i dwunastnicy oraz jako środek przeczyszczający w zaparciach.

Stanowi wartościowe wzbogacenie diety dla pacjentów z cukrzycą.

Skuteczny jako środek bakteriobójczy. Również na bóle gardłazapalenie oskrzelikaszelwoleproblemy tarczycymoczowe infekcjepękanie skóry i jej stany zapalne.

W kłopotach układu pokarmowego i w  nieżycie żołądka wspomaga trawienie. Jest pożywną algą, łatwo się przyswajaodżywia i wzmacnia organizm. Szczególnie doskonały dla rekonwalescentów po zabiegach chirurgicznych, chemioterapii i antybiotykoterapii, szczególnie w gruźlicy i zapaleniu płuc, podczas wirusowej grypy B i wirusa świnki.

Jest wysoko ceniony w kosmetologii, przeciwdziała pojawieniu się zmarszczek.

Składniki Chondrus crispus: ok. 10% całości rośliny białko alg, ok. 15% rośliny to jod, brom, siarka i inne minerały oraz ok. 55% to ciało kleiste. Ponadto posiada beta karoten, witaminę B1 i  wielocukry.

„Mech skały” to naturalny konserwant do mięsa. Jest używany jako zagęszczacz i stabilizator w przetworzonych produktach, do produkcji galaretek i lodów.